UPV 2019(1)

Undervisningsmiljøvurdering

Trivselshandleplan Nyboder skole

Skolen har valgt at bygge undervisningsmiljøvurderingen op omkring den nationale trivselsmåling der indeholder 40 spørgsmål om det psykiske undervisningsmiljø og 9 spørgsmål som udgør vurderingen af de fysiske og æstetiske rammer.

Skolerapporterne for 0.-3. klassetrin og fra 4.-9. klassetrin udgør rapporterne og skolens antimobbestrategi er også en del af undervisningsmiljøvurderingen.

Vi har kortlagt Nyboder skole undervisningsmiljø i forbindelse med den nationale trivselsmåling. Undervisningsmiljøvurderingen består af tre dele:

• Konklusioner af undersøgelsen og handleplan
  • Antimobbestrategi
  • Link til den nationale trivselsmåling

Skolen har i denne forbindelse lagt resultaterne op imod skolens værdigrundlag, se hjemmeside.

På baggrund af disse resultater, har skolen valgt at lægge et stærkt fokus på følgende indsatser i skoleåret 2019-2020.

Handleplan og fokus punkter:

Fysiske forhold:

• Der har udtrykt utilfredshed om renheden på skolens toiletter, skolen vil gå i dialog med rengøringen, samt i klasserne have en dialog om, hvorledes man benytter disse til fælles gavn for alle.
  • Der er et ønske om, at der er flere aktivitetsmuligheder for eleverne ved jeres udearealer.
    • Elevrådet har modtaget 20000 kr. til at disponere over if. med mindre tiltag omkring dette.
    • Skolen vil arbejde på et mere attraktivt udemiljø for eleverne på 6-9.klassetrin, ved flere bænke mm.
    • Skolen vil fjerne containere fra skolegården til gavn for mere rum for eleverne.

Andre forhold:

• Eleverne efterspørger flere muligheder for at arbejde på gangene
    • Der vil blive investeret i de rigtige borde-bænke til gruppe arbejde mm. på skolen.

Elevernes trivsel:

• Vi er glade for at skolens resultater fortsat lægger højt.
  • Skolen noterer sig at score højt på den faglige og sociale trivsel.
  • Et vigtigt indsatsområde for skolen er, at skolen kan konstatere, at nogle elever på 7-9.kl. føler sig presset if. med de krav, de møder fra andre og de stiller til sig.
  • Dette vil skolen have stærkt fokus på og arbejde med dette på årgangene, blandt andet via Feed-back samtaler og gruppesnakke.

Konklusioner

Vi vurderer, at vi over en årrække har elever, der trives og er glade for deres skole.

Skolen har en opmærksomhed på, at det er vigtigt i samarbejde med elevrådet, skolebestyrelsen og personalegruppen, at fastholde den gode udvikling skolen er inde i og sætte ”lys” på de udfordringer der vil være på skolen.

Nyboder skoleelever trives godt med hinanden og med deres lærere, og her gør vi det godt.

Der er ro og orden i timerne og der er en klar struktur for undervisningen. Der er balance mellem en forudsigelig hverdag og variation i undervisningen.