Introduktion til Taleklasserækken

Januar  2021

Børn med tale/sprogvanskeligheder

Velkommen til Taleklasserækken.

Taleklasserækken modtager børn med så omfattende tale-/sprogvanskeligheder, at de endnu ikke kan følge undervisningen i folkeskolens almindelige klasser.

Taleklasserækken er normeret til 100 elever. Eleverne fordeles i klasser fra børnehaveklasse til 5. klassetrin.

I taleklasserækken er der tilknyttet:

• 18 lærere – heraf 11 talepædagoger
  • 3 børnehaveklasseledere
  • 2 medhjælpere
  • 2 ergoterapeuter
  • 2 skolepsykologer

Taleklasserækkens elever kommer fra alle skoledistrikter i København. Eleverne fra 0. klasse til og med 3. klasse kan under særlige forhold blive hentet af skolebus ved hjem eller fritidshjem og bragt tilbage efter skoletid. De større børn kan under særlige forhold få rejsekort til bus og tog.

Børnene går i taleklasse, så længe de har behov for det. Når skole, talepædagog og skolepsykolog skønner, at den enkelte elevs tale og sprog er tilstrækkelig udviklet, og at distriktsklassens miljø og undervisningsform i det hele taget vil kunne klares, foretages i samarbejde med elevens forældre, udskrivning til et passende skoletilbud.

Elevernes vanskeligheder med talen eller sproget viser sig på forskellige måder. De kan have svært ved

• at udtale sprogets lyde korrekt
  • at finde de rigtige ord
  • at danne sætninger
  • at forstå en besked
  • at huske, hvad der bliver sagt.

Hvis udtalen eller sproget ikke er kommet i orden ved skolestarten, kan der henvises til undervisning i taleklasse. Dette sker gennem talepædagog eller Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR). Mange af eleverne er ikke alene forsinkede i deres sproglige udvikling, men kan også være det på andre områder, f.eks. motorik, koncentrationsevne samt erfaring om de helt nære ting, så de har svært ved at udvikle begreber og forstå ordene.

Undervisningen tager udgangspunkt i den enkelte elevs situation og erfaringer. Det er målet at give eleverne bedst mulige betingelser for at udvikle sig sprogligt, fagligt og socialt, så de på et tidspunkt vil kunne klare sig i almenundervisningen.

I 0. klasse arbejdes der systematisk med udvikling af børnenes opmærksomhed på sprogets form og indhold. Dette arbejde videreføres på de følgende klassetrin. Læseundervisningen tilrettelægges i overensstemmelse med elevernes sproglige funktioner.

Der lægges stor vægt på musiske og kreative aktiviteter samt praktisk betonede undervisningsforløb.

Skolen bruger de omkring liggende omgivelser som en integreret del af undervisningen. På den måde får børnene nogle fælles oplevelser, som gennem samtaler kan udvide deres sprog. Hytteture og éndagsture indgår også som en vigtig del af undervisningen. Her gøres ord og begreber konkrete. Bagefter bearbejdes oplevelserne. Der tegnes og fortælles og laves tekster.

Vi arbejder med klassens sociale liv. At kunne aflæse og forstå andres følelser og handlinger. Der kan være undervisningsforløb på tværs af klasserne.

Til hver klasse er knyttet en talepædagog, og alle elever får individuel taleundervisning. Med skolens øvrige klasser er der samarbejde i forbindelse med emneuger og aktivitetsdage.

Ergoterapeuten arbejder med de børn, der har særligt behov for motorisk træning. Arbejdet tilrettelægges og gennemføres i nøje samarbejde med klasselærer og talepædagog. Gennem sanse-motoriske øvelser fremmes det enkelte barns muligheder for udvikling af tale og sprog.

Skolepsykologen bistår lærere og forældre ved særlige problemer og medvirker desuden til at finde de bedst egnede undervisningstilbud til elever, der udskrives.

Forældrene er skolens vigtigste samarbejdspartnere. Aula anvendes til meddelelser mellem hjem og skole, og der afholdes klasseforældremøder og skole-hjemsamtaler.

I skolebestyrelsen skal der opstilles mindst to repræsentanter for forældrene til de pågældende børn i taleklasserækken. Hvis der ikke opstilles forældrerepræsentanter, der selv har børn i taleklasserækken, kan der opstilles andre forældre til børn på skolen til at repræsentere forældregruppen. Det 7. mandat i skolebestyrelsen skal altid tilfalde den specialklasserepræsentant, der står øverst i opstillingsrækkefølgen for denne gruppe.

Nyboder Skole

Øster Voldgade 15