Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Elevernes udvikling og trivsel(1)

 

 

 

 

Elevernes udvikling og trivsel

MÅL
Målet med princippet for glade børn er at skabe rammerne for, at den enkelte elev på Nyboder Skole får den optimale hverdag med både trivsel og faglige ambitioner.
Eleven skal opleve en sammenhæng mellem skole og hjem til gavn for elevens trivsel, læring og udvikling - med fokus på både personlige, sociale og faglige kompetencer.

 

 

Dette er nærmere beskrevet i Nyboder skoles Værdiregelsæt

 

 

 


TILTAG
Alle skal være i trivsel
Hverken elev, lærer eller forældre skal stå alene med trivselsproblemer – det skal løses i fællesskab, og alle har et ansvar for at bidrage til løsningen
Skolebestyrelsen kan ikke udforme generelle regler, der sikrer at alle trives og ingen holdes udenfor. Men det skal til enhver tid tilstræbes, at der findes redskaber og løsninger og tiltag, som vil være afhængige af den konkrete situation og sammenhæng
Skolens medarbejdere og skolens ledelse vil prioritere de nødvendige redskaber og ekspertise – både i forhold til at forebygge problemer og genoprette trivsel, hvis noget er kørt skævt.
Oplever man som elev eller forælder trivselsproblemer skal man opsøge løsningsmuligheder i følgende rækkefølge:


1. Kontakt først klassens lærer, evt. gennem kontaktforældre
2. Dernæst souschef eller afdelingsleder
3. Ved konkret behov kan skolelederen involveres
4. Endelig kan problemet løftes til skolebestyrelsen


Konkrete redskaber der kan inddrages i skolens generelle arbejde for trivsel kan fx være:


· Samarbejde på tværs af klasser - det kan både være på den enkelte årgang eller forskellige årgange imellem
· Klasseledelse
· Legepatruljer
· Elevmæglere
· Venskabsklasser

Motion og bevægelse skal bruges i undervisningen – dér hvor det giver mening
Skoledagen er lang, og det er en god ide med et ”brainbreak” – både i undervisningen og i pauserne
Vi ønsker variation i læring og læringsformer, og vi tilstræber at motion integreres i undervisningen, hvor det understøtter faglige formål og elevernes trivsel
Den enkelte lærer vurderer hvordan det konkret skal ske, da det er meget forskelligt, hvad der bidrager til den faglige udvikling


Vi vil have en inspirerende skoledag – hver dag!
Vi vil understøtte elevernes lyst til at lære og deres tro på egne evner
Vi tror på, at eleverne skal være fagligt udfordrede og at deres nysgerrighed og videbegærlighed skal aktiveres
Vi ønsker, at der på Nyboder Skole skabes gode læringsmiljøer – at der i den enkelte klasse er arbejdsro til undervisning og mulighed for fordybelse
Vi mener, at trivsel er både faglig og social – begge dele skal være opfyldt for at eleverne bliver så dygtige som de kan


Vi skal udnytte at skole og institutioner er i tæt samarbejde
Vi vil fastholde det stærke samarbejde mellem skole og intuitioner
Vi vil fastholde samarbejdet mellem lærere og pædagoger som et vigtigt aktiv for skolen uanset organisatorisk tilknytning.
Vi har en god vekselvirkning mellem skole og institutioner, og vi skal bruge hinandens kompetencer til gavn for skolens elever
Vi vil også udnytte den fælles placering ved at bruge lokaler på tværs – både i skolens undervisning og i fritiden – f.eks. ved klassearrangementer.

TEGN
Hvis princippet for glade børn efterleves, forventer skolebestyrelsen, at vi på Nyboder Skole vil se
det gennem nedenstående:

· Der bliver tidligt etableret normer for trivsel i hver klasse - f.eks. ved at vedtage værdier i hver klasse eller formulere trivselsregler
· Vi taler med hinanden og ikke om hinanden
· Vi taler om problemerne med hinanden
· Vi ser god trivsel og engagement blandt eleverne
· Vi har et anerkendende miljø blandt lærere og elever


EVALUERING
For at evaluere om princippet efterleves vil skolebestyrelse og lærere løbende vurdere om
følgende retningslinjer overholdes:

· Oplever elever og lærere en god stemning i timerne – er der arbejdsro og arbejdsglæde og trivsel?
· Eksempler bringes til bestyrelsen – både der hvor der er trivsel og eksempler på det modsatte


PRINCIP-FUNDAMENT
Princippet for glade børn omfatter følgende principper fra Københavns Kommune og andre
hensyn, bestyrelsen har ønsket at tage:

· Samarbejdet mellem skolen og fritidsinstitutionerne
· Motion og bevægelse
· Mobbehandleplan (trivselshandleplan)