Buskørsel

Nyboder Skole

Oktober 2021

Buskørsel i Taleklasserækken (TK)

Om kørselsordningen for taleklasserækkens elever

Københavns Kommune skal ifølge Folkeskoleloven og Serviceloven have et tilbud om kørsel til elever, som modtager vidtgående specialundervisning, såfremt de opfylder specifikke afstandskriterier.

Kommunen er forpligtiget til at udlicitere opgaven med kørsel. Derfor har kommunen indgået aftaler med professionelle og kvalificerede vognmænd om en sikker og god kørselsordning.

På Nyboder Skoles taleklasserække tilbydes alle elever fra 0. klasse til og med 3. klasse transport til og fra skole med Handicap Befordring A/S.

Eleverne i 4. og 5. klasse får tilbudt Rejsekort.

Her kan I læse om, hvad I som forældre/pårørende kan forvente jer af kørselsordningen, og hvordan I selv – i samspil chauffører og skole/institution – kan bidrage til, at ordningen fungerer sikkert og godt.

Planlægning af kørsel

Handicap Befordring A/S laver hvert år i juni/juli en grundkøreplan og informerer jer om, hvornår jeres barn bliver hentet og afleveret. Hvis der sker væsentlige ændringer i løbet af året, får I naturligvis besked af Handicap Befordring A/S.

Handicap Befordring A/S forsøger at planlægge ruten på en måde, så børnene kommer til at være i bussen så kort tid som muligt. Det vil oftest være sådan, at de der bor længst væk fra skolen, bliver hentet først, og de børn, der bor tættest på, bliver hentet sidst. Børnene må højst sidde i bussen i fem kvarter eller, hvis dit barn er under seks år højst én time.

Da der er mange børn, der bruger kørselsordningen, er det desværre ikke praktisk muligt at komme alle jeres individuelle ønsker til afhentnings- og afleveringstidspunkter i møde.

Den daglige kørsel

Kørslen foregår i busser, der hvert år sikkerhedsgodkendes hos Statens Bilinspektion. Alle chauffører kender reglerne for kørsel med mennesker med handicap og har bl.a. udvidet kursus i første hjælp.

Dette kan I forvente af chaufføren

• At han/hun aldrig forlader vognen uden opsyn, når der er børn i.
  • At han/hun aldrig sætter et barn af, uden at der er kontakt med en voksen. Hvis der skal dispenseres fra denne regel, kræver det en accept fra jer som forældre.
  • At han/hun sørger for, at børnene er forsvarligt fastspændt under kørslen.
  • At han/hun sørger for, at I bliver informeret, hvis det sker, at bussen er mere et kvar-ter forsinket.
  • At han/hun bærer et synligt legitimationskort med navn og billede.
  • At han/hun ikke lukker børnene ud af bussen ved skolen før kl. 07.55, hvor der er til-syn med børnene i skolegården.

Dette forventes af jer som forældre

• At I sørger for, at jeres barn er parat, når bussen kommer. Har overtøj og sko på samt har pakket tasken osv.
  • At I/barnet står parat ved afhentningsstedet ca. 5 minutter før det aftalte tidspunkt.
  • At I er der til at tage imod, når jeres barn kommer hjem med bussen eller sørger for, at der er en anden voksen, hvis aflevering sker ved fritidshjem eller andet sted.
  • At I ringer til Handicap Befordring A/S, hvis jeres barn ikke skal med skolebussen, eller hvis I har sovet for længe.

Det er vigtigt, at I er opmærksomme på disse ting fordi forsinkelse ét sted fører til forsinkelse på resten af ruten. Blot få minutters forsinkelse flere steder kan betyde store forsinkelser for de sidste på ruten.

Giv besked om ændringer

Giv besked om ændringer så tidligt som muligt f.eks. ved sygdom, hospitalsindlæggelse eller ferie uden for normal ferieperiode.

• Når dit barn er sygt, skal I ringe besked hurtigst muligt til Handicap Befordring A/S
  • Hvis I er forsinkede, skal I ringe besked hurtigst muligt til Handicap Befordring A/S

Husk også at meddele det til Handicap Befordring A/S, når barnet igen skal med skolebussen.

Handicap Befordring A/S  ( 70 70 50 41

Modtagelse på Nyboder Skole

Det pædagogiske personale tager imod børnene, når de kommer med skolebussen om morgenen kl. 07.55 og følger børnene ned til bussen igen, når eleverne har fri. Ved ankomst efter kl. 07.55 følger chaufføren børnene op til kontoret.

Nyboder Skole

Afdelingsleder for taleklasserækken Marianne Møller Madsen